Landsdækkende artikler Sponsoreret indhold

Sådan får du bedre nattesøvn

Din nattesøvn er ufatteligt vigtig i forhold dit psykiske og fysiske helbred. Det er naturligt at have kortere perioder med dårlig søvn, men hvis du sover dårligt igennem længere tid, kan det have store konsekvenser for din sundhed.

Næsten halvdelen af alle danskere sover dårligt om natten, og det kan der være mange forskellige årsager til. Mange er ikke opmærksomme på, at de selv er skyld i deres dårlige nattesøvn. Hvis du ofte sover dårligt, kan du med fordel følge rådene herunder. De kan sandsynligvis hjælpe dig med at opnå en bedre nattesøvn.

Undgå koffein og sukker i løbet af aftenen

Både koffein og sukker har en opkvikkende effekt på kroppen, og derfor er det særdeles uhensigtsmæssigt at indtage sukker- og koffeinholdige ting i løbet af aftenen.

Mange oplever især at blive sukkertrængende i løbet af aftenen, og det er en naturlig reaktion. Du får sandsynligvis trang efter søde sager, fordi din krop og hjerne begynder at mangle energi, hvilket er ganske hensigtsmæssigt i forhold til din søvn.

Accepter, at du bliver træt om aftenen, og så vil du sove bedre i løbet af natten.

Sluk for dine skærme

Vores skærme er blevet en fast del af vores hverdag, og især mobiltelefonen er ofte indenfor vores rækkevidde. Skærmlys har dog en uheldig effekt på hjernens kemi, for lyset gør det umuligt at danne søvnhormoner, som ellers skulle forberede dig på nattens søvn.

Du vil have lettere ved at falde i søvn, hvis du dropper alle skærme helt i den sidste time inden sengetid, og du bør som minimum ikke ligge med din telefon i sengen. Du kan desuden også få apps til din telefon, som dæmper mængden af skadeligt lys fra telefonen i timerne før sengetid.

Sørg for det rette indeklima

Du vil opleve, at du generelt sover bedre i køligt rum, så det er en god idé at lufte ud inden sengetid. En udluftning vil også lukke mere ilt ind i rummet, så du kommer til at sove bedre og føle dig mere udhvilet om morgenen. Af samme grund kan det også være en god idé at sove med vinduet åbent, så der er frisk ilt hele natten igennem.

Om vinteren bør du generelt prioritere at holde soveværelset relativt køligt ved at skrue mindre op for varmen, og derudover skal du stadig huske at lufte ud.

Udluftning i soveværelset er særdeles vigtigt, da det også fjerner fugt fra rummet. Der fordamper omkring 2 liter væske fra et menneske i døgnet, så der kan hurtigt opstå problemer med fugt i et soveværelse.

Mindsk mængden af støj udefra

Støj udefra kan være meget problematisk i forhold til din søvnkvalitet. Når du sover uforstyrret, vil du naturligt komme igennem naturlige søvncyklusser, som bliver ødelagt, hvis du bliver forstyrret af støj.

Hvis du bor i en by eller nær en vej, kan det være en god idé at investere i vinduer med støjdæmpende glas i soveværelset. Du kan købe vinduer og døre her, og støjdæmpende glas koster stort set det samme som vinduer med standardglas.

Ørepropper er også en god idé til at mindske støj, men det kræver lidt tilvænning at sove med dem. Med tiden vil dette dog blive helt naturligt, og du vil knap bemærke dem.

Skab stabile vaner

Du har et indre ur, og derfor er det en god idé at skabe stabile vaner i forhold til din søvn, så dit indre ur ikke bliver forstyrret. Det er optimalt, hvis du går i seng og står op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag – også i weekenden.

Nogen mennesker har ingen problemer med ustabile søvnmønstre, mens andre bliver meget forstyrret af det. Hvis du ofte døjer med din nattesøvn, kan det være et tegn på, at dit indre ur er følsomt overfor forstyrrelser.

I samarbejde med Sparvinduer.dk