Mad & Vin

Trænger du også til at booste dit immunforsvar?

Så er det en god ide at bytte morgenkaffen ud med et glas friskpresset juice.  Holder du dig til citrusfrugter er det super hurtigt lavet, og du behøver ikke andet end en almindelig citruspresser. Og så er det i øvrigt en genvej til at nå den daglige anbefaling af vitaminer og mineraler, ifølge eksperterne.
Desværre er min tandlæge ikke helt så begejstret for juice som jeg er, da citrusfrugter er hårde ved emaljen på tænderne. Jeg drikker det derfor kun selv, når jeg virkelig har brug for et boost. Og så følger jeg hans anbefaling om enten at børste tænder før jeg drikker juicen eller venter med tandbørstningen til minimum en time efter.

Et stort glas friskpresset citrus juice:

2-3 Appelsiner
1/2 Grapefrugt
½ citron
1 lime

Om appelsiner
• Rige på C-vitamin der styrker dit immunforsvar.
• Kilde til flavonoider, en slags antioxidanter som menes at øge blodets evne til at rense kroppen for frie radikaler.
• Kilde til kalk, som i kombination med C-vitamin kan reducere risikoen for knogleskørhed.

Om grapefrugt
• Rige på C-vitamin der styrker dit immunforsvar.
• Indeholder limonoider som kan sænke kolesteroltallet.
• De røde grapefrugter er desuden en kilde til det kræftbekæmpende stof lycopen.

Om citroner
• Rige på C-vitamin der styrker dit immunforsvar.
• Rige på kalium, hvilket skulle være godt for hjernen og nervesystemet.
• Gode for fordøjelsen, og kan forebygge halsbrand og oppustethed.
• Fyldt med antioxidanter som renser nyre og lever.

Om lime
• Rige på C-vitamin der styrker dit immunforsvar.
• Har anti-bakterielle egenskaber.
• Gode for fordøjelsen, og kan forebygge halsbrand og oppustethed.
• Fyldt med antioxidanter som renser nyre og lever.

Tip
Hvis der er si på din citruspresser så tag den af, og fjern eventuelle sten fra juicen efterfølgende. Der siges at der igennem frugtkødet er adgang til flere af frugternes gode vitaminer og flavonoider.

Foto: Abigail Lynn