Livsstil Sponsoreret indhold

Optimer din sportspræstation med pilates

Pilates er et system, som er designet til at skabe de bedste betingelser for kroppen, så man kan opnå optimal performance.

Når man træner pilates strækker man musklerne på alle planer, og øger kroppens fleksibilitet. Med pilates kan man nå sit fulde bevægepotentiale og dermed også optimal muskelfunktion. Da pilates også indeholder en del vejrtrækningsøvelser, forbedres også evnen til at udnytte lungekapaciteten.

Jakob Panum Berth i Pilteshuset, i Stengade

Jacob Panum Berth, 36 år, familiefar til to og fra Espergærde, er en af de sportsfolk, som benytter pilates til at opnå optimal performance i forbindelse med sin øvrige sportsgren. Han er sejler og medlem af et af de bedste kølbåd-amatørhold vi har herhjemme. Holdet hedder Swan 45 Sailing Team, og de sejler på kølbåden Tarok 7.

”Pilatestræningen bruger jeg til at styrke min krop. Træningsformen er et rigtig godt supplement til sejlsporten. Når man sejler bliver kroppen udsat for mange yderpositioner som løft og vrid, som kræver styrke, udholdenhed, smidighed og balance – og det giver pilatestræningen mig”, fortæller Jacob Panum Berth.

En rolig sejltur på Tarok 7

I en periode dyrkede Jacob Panum Berth cross fit og almindelig fitnesstræning som supplement til sejlsporten, og betragtede egentlig pilates lidt som en ”pigedisciplin”. Men han havde brug for mere funktionel træning. Det fandt han i pilates.

”Jeg startede med eneundervisning hos Malene på maskinerne i Pilateshuset. Allerede efter en måneds tid kunne jeg mærke markante forbedringer” fortæller Jacob Panum Berth.

Pilatesundervisning med Malene Pedersen på maskiner i Pilateshuset

I 2012 kom Jacob Panum Berth galt afsted under en sejlads, hvor han fik ødelagt ryggen. Han pådrog sig en diskusprolaps og blev stiv i muskler og led.

”Nu hvor jeg er startet til pilates har ryggen det meget bedre. Jeg har opnået så meget fleksibilitet, at jeg er gået over til holdtræning”, fortæller Jacob Panum Berth.

Selvom pilates er domineret af kvinder i dag, træner Jacob Panum Berth på et hold kun for mænd. Mænd er velkomne på alle hold i Pilateshuset, men hver tirsdag er det muligt at tilmelde sig et rent mandehold.
-Træningesformen blev oprindeligt skabt primært til mænd, af den cigarrygende bokser og gymnast Joseph H. Pilates.

Sådan virker pilates på kroppen

Mange sportsfolk oplever sideeffekter af deres sport som stramme baglår og låst ryg. Når man sejler kapsejlads og dyrker andre sportsgrene som fodbold, håndbold, tennis, golf og løb, kommer enkelte muskelgrupper ofte på overarbejde. Musklerne strammes og begrænser kroppens evne til at bevæge sig.

Stræk, styrke, udholdenhed og fleksibilitet er udgangspunktet for pilates som træningsform

Stive muskler har en negativ indvirkning på eksempelvis hurtighed, evnen til at lave effektive afsæt i hop og kraftfulde spark. Pilatestræningens konstante kombination af stræk, styrke, stabilitet og udholdenhed forbedrer disse egenskaber.

Pilates er designet til at arbejde med de fulde muskelkæder i kroppen og korrigere muskulære ubalancer.

Ser man på eksempelvis golfspillere, er fleksibiliteten i overkroppen utrolig vigtig for evnen til at udøve den fornødne rotation i ryggen under et slag. En stiv ryg kan medføre, at lænden kommer på overarbejde under svingene, hvilket kan føre til ubehag og rygsmerter.
Da alle pilatesøvelser er bygget op omkring bevægelighed og styrke i ryggen, kan golfspillere forebygge disse skader med pilates.

Pilates holdtræning i Pilateshuset – hold op til seks personer

Pilates fanger de dybe stabiliserende muskler, og skaber styrke og stabilitet i hofte og torso. Det hjælper tennis- og fodboldspillere med at genfinde stabilitet og generere kraft, selv når de er blevet slået ud af balance. En stærk core kan også hjælpe med at transformere energi. Dette hjælper også cykelryttere med at genere mere kraft i pedalerne og som tillader mere fart.

Pilatesstræk og bevægelse af musklerne kan også mindske stramhed og hurtiggøre den genopbyggende proces der sker i kroppen efter en hård fysisk præstation.

Rabat på online træning

Lige nu får du 25 procent på normalprisen, på tre måneders træning med Pilateshusets online træningsprogram. Tilmelding til og med juni måned. De første syv dage er gratis. RABATKODE: forbyen, følg linket her.

Du kan også booke en gratis prøvetime på et af Pilateshusets seksmandshold her.

Ønsker du at arrangere pilatestræning i en sportsklub med en af Pilateshusets dygtige instruktører, er dette også en mulighed. Kontakt Pilateshuset for mere information:

Adresse: Pilateshuset
Stengade 51E, 1.sal – 3000 Helsingør
Tlf. +45 6170 3123
pilateshuset.dk

 

I samarbejde med Pilateshuset