Livsstil

Kom godt i gang med løbetræningen

Januar er et godt tidspunkt til at få rystet de overflødige kilo af sig, som julen for nogles vedkommende har ført med sig, og komme igang med en sundere livsstil. Et nyt år og oven i købet et nyt årti, kan netop være brændslen som nærer motivationen.

Det kan imidlertid være svært at få gjort motion til en vane – at få prioriteret løbetræningen ind i hverdagens mange gøremål og trummerum. Løber du imidlertid 5 km uden stop i et godt tempo over 12 uger, er der ifølge træningseksperter stor chance for, at du kan kalde dig løber i de næste mange år.

Dét der er afgørende for at komme i gang er din egen indstilling. Måske kender du undskyldningerne som ”Jeg får ondt i benene af at løbe”, ”løb er kedeligt” og ”jeg har ikke tid til at løbe”. Men hvis du gerne VIL løbetræne, så drop undskyldningerne. Der er altid et andet valg, og du bestemmer i udgangspunktet selv, hvad der er vigtigst for dig. Det sværeste er for de fleste at ændre indstilling og prioritere løbet over eksempelvis at smide sig i sofaen og se tv.

Det vigtigste for at få succes med løbetræningen er viljestyrke og vedholdenhed. Løber du regelmæssigt – gerne et par gange om ugen eller tre, så vil du opleve at din udholdenhed, kondition og muskelmasse bliver forbedret. Det behøver ikke være lange ture, det vigtige er, at du kommer ud. Går der for lang tid imellem, svarer det til at starte forfra hver gang – og så er det, at det kan føles som en sur pligt.
Gør derfor løbetræningen til en vane og fokuser på de små sejre.

På mange måder er løbetræning verdens letteste sport. Det kræver i princippet bare et par gode løbesko og et sæt træningstøj, og så kan du stort set træne hvor som helst og når som helst. Find eventuelt ud af hvad der motiverer dig. Måske kan et løbeur være en god investering, andre har gavn af en løbemakker eller en særlig rute.

Prøv dig frem og glæd dig over de små fremskridt.

Godt nyt år & god løbetræning.